fredag 29 november 2013

Addendum gällande "Dagens lektion i skrämseltaktik"

Not: Detta är en komplettering av gårdagens inlägg Dagens lektion i skrämseltaktik och jag rekommenderar att detta läses innan resten av detta inlägg läses.

===============================================

I kommentarerna på Livs blogg finns en något mer detaljerad genomgång av de enskilda källorna av signaturen "Källkritiksnörd", så jag tänker inte beröra enskilda källor. Länkarna till faktiska studier är inte helt irrellevanta kring fluorering av dricksvatten, men i fråga om tandkräm så är jag tveksam till huruvida Liv har en aning om hur mycket (lite) fluorid man får i sig dagligen och hur stor andel som kommer från tandkrämen. Att Liv sedan troligen aldrig läst studierna eller ens abstracten är en annan fråga. Troligtvis har hon heller inte tagit del av de otaliga studier som påvisar andra resultat och helt uppenbart är, efter hennes blogginlägg och källhänvisningar, att hon inte är kapabel att avgöra huruvida dessa är adekvata studier.

I övrigt så utgörs länksamlingen till ett brett utbud av källor som saknar ursprungskällor (de faktiska studierna de hänvisar till). Märk väl att jag inte tror att exempelvis SvD skulle förvanska innebörden av en studie medvetet, men utan att ha tillgång till ursprungskällan och därmed kunna göra en bedömning av den är dessa hänvisningar helt irrellevanta som källor, såväl för mig, Liv eller någon annan.

Så, jag vill till sist poängtera att jag inte hävdar att jag VET att tandkrämen i fråga är ofarlig, nästan lika lite som Liv kan påvisa att den är farlig. Jag har dock inte gått in med inställningen att den är ofarlig - tvärtom, jag gick in genom ett länk till hennes blogg i mitt facebookflöde för att jag var nyfiken på vad den egentligen innehöll och blev smått besviken när jag såg alla dessa logiska felslut kring vad kemi är och hur dessa presenterades. Jag tog därför tag i att gräva fram stöd för att dessa ämnen är ofarliga (vatten undantaget). Märk väl, min sammanställning är på intet sätt komplett på det sätt Liv vill att hennes ska framstå. Det förekommer fortfarande forskning på flera ämnen och synen kan komma att ändras på flera av dessas bruk vad det lider, men det är en grundbult inom naturvetenskapen - att gå in med en ödmjuk vilja att lära och veta att aktuell syn på saker och ting inte är komplett och oomkullrunkelig, inte att gå in och leta bevis för det man vill ska vara på ett visst sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar